RADIO VOCATIV

marți, 7 august 2012

amintiri despre Pariu pe Prietenie (cronică eveniment)


 (Pariu pe Prietenie 08 mai 2011 - e atât de bine să te simţi ca acasă)

Cenaclul literar-muzical Pariu pe Prietenie şi site-ul Bocancul-Literar au găzduit duminică, 8 mai 2011, muzica şi literatura, avându-i ca invitaţi pe Amelia Stănescu, Andrei Păunescu, Mihai Napu, Walter Ghicolescu, formaţia Rapsotree, Felix Nicolau şi Clara Mărgineanu.

Seara a debutat cu un  moment literar susţinut de Sorin Teodoriu, scriitor,  fondator al site-ului Bocancul-Literar, organizatorul cenaclului Pariu pe Prietenie şi Ştefan Ciobanu, poet, autorul volumului de versuri ,,Convoi de tăcere’’, apărut în anul 2009 la editura Princeps, Iaşi. Au lecturat versuri de Baudelaire
şi Gellu Naum, o combinaţie reuşită între simbolismul francez şi suprarealismul românesc.

Urmează  moment muzical susţinut de Walter Ghicolescu, autorul albumelor ’’Frânturi de suflet’’, ’’Punct şi de la capăt’’.
Se remarcă melodia ,,Nu-mi spune’’, melodie sensibilă, romantică, jucăuşă, melancolică, ale cărei versuri îndeamnă îndrăgostiţii să ,,renunţe la orgoliu’’şi să lase iubirea să cuprindă universul de odinioară: ,,vorbeşte-mi de lună, de stele/ de tot ce-ţi plăcea până ieri/ cu mâinile-n mâinile mele/cu noi şi-nzecite puteri /...soarbe-mi dorinţa dintâi... hai vino ca ieri lângă mine’’.
Din nou moment poetic cu  Sorin Teodoriu şi Ştefan Ciobanu, care au strecurat între două momnete muzicale poeme semnate de  Imants Ziedonis, Nichita Stănescu şi Gellu Naum.

,,Este cel mai greu să vorbeşti despre prieteni’’ spune poeta Clara Mărgineanu, realizator TVR Cultural, un suflet sensibil, supus frumuseţii muzicale şi lirice. De această dată  are ca invitată o poetă din Constanţa ,,timidă, discretă'', frumoasă- Amelia Stănescu- absolventă a Facultăţii de Litere şi Teologie din Constanţa, secţia română-franceză, autoarea volumelor de poezie: ,,Căutători de cuvinte’’/ ,,Doar mie mi-e frică’’/ ,,Mecanica Firii’’.  Versurile sale de dragoste sunt puternice, îndrăzneţe (mă doare orgasmul nostru muribund), pasionale (vandalizează-mă cu privirea... lasă-mi pe trup semne...), nonconformiste şi delicate în aceeaşi măsură. Cu un ton cald, recită din creaţiile proprii. Amintesc doar câteva dintre ele: ,, Pământ, insecte şi larvă’’ ‚’’Toi et moi’’ (
Eu am o lume a mea/ în care mă sinucid regulat), ‘’Femeia feromon’’, ‘’Serenadă ploii’’(aşternutul e-o găselniţă care-mi/ fură imaginaţia/ până când plezneşte din nou de asfalt/ lumina în Montmartre).

Charismaticul Andrei Păunescu, veşnic îndrăgostit de muzică şi poezie, susţine un minirecital, avându-l alături pe Mihai Napu (trupa Totuşi). Publicul este hipnotizat de modul natural în care artistul se manifestă pe scenă. Cântă şi povesteşte cu un talent nativ desăvârşit, transmiţând un amalgam de sentimente: iubire, ură, bucurie, fericire - sentimente ce au smuls atât ropote de aplauze, cât şi lacrimi. Memorabilă mi s-a părut intervenţia Clarei Mărgineanu, ce şi-a dorit să asculte în mod special melodia ,,Haide mamă, haide tată!’’, ale cărei versuri au impresionat profund (Haide mamă, haide tată / Mai priviţi-vă o dată / Şi pe urmă dacă-i bine / Să mă faceţi tot pe mine…Haide mamă, haide tată, hai / Nişte linişte să-mi dai…). ,,S-a dovedit încă o dată că muzica şi poezia vindecă sufletele, ca o exorcizare’’ spune Clara Mărgineanu, abţinându-se cu greu să nu plângă, deşi în ochii ei frumoşi am văzut durere şi dor. Emoţionant moment.

Lansare de carte ,,Pe mâna femeilor’’, roman apărut la editura Cartea Romanească, autor Felix Nicolau, scriitor şi critic literar. Ştefan Ciobanu citeşte un fragment în care autorul spune despre cartea sa: ,,Am scris Pe mâna femeilor ca să creez o lume mai inteligentă şi mai  liberă decât cea în care trăim. Atât de liberă încât mi-a fost teamă să n-o scap din mână şi atunci am dat-o pe mâna femeilor, s-o strunească ele cu tandreţe şi nerv. A ieşit un război de gherilă între sexe …’’. Felix Nicolau citeşte din roman - Capota opt - ,,Şi sărac şi cu cucu’ mic’’, o lectură amuzantă, nonconformistă, modernă, scrisă pe un ton degajat, în limbaj colocvial ce ţine cititorul aproape, dându-i sentimentul că stă la un pahar de vorbă cu un prieten bun. Zâmbete şi aplauze pentru un scriitor jovial şi extrem de simpatic, de o modestie ingenuă ce cucereşte publicul.

Următorul  moment muzical este susţinut de trupa ,,Rapsotree’’, trei tineri foarte talentaţi ce au reuşit să magnetizeze participanţii la evenimentul Pariu pe Prietenie. Membri formaţiei de muzică folk, Mihai şi Radu Mitrea (fraţi gemeni), chitară şi voce, Răzvan Băicoianu, voce, au animat atmosfera interpretând melodii dinamice. Cu un talent actoricesc incontestabil au stârnit hohote de râs cu melodiile ,,Sandu’’ aparţinând trupei ,,Fără zahăr’’ şi ,,Înger şi drac’’(Vacanţa Muzicală), interpretate într-o manieră proprie, specială, impresionantă. Aplauze, aplauze, aplauze. Cu siguranţă vom mai auzi de ei.

După un poem de Nichita Stănescu, în lectura lui Sorin Teodoriu, din nou momet muzical susţinut de Walter Ghicolescu.

Ştefan Tivodar recită ,,Strada iubirii’’, versuri Jim Morrison.

Seara literar-muzicală se încheie cu melodia ,,Doamne, ocroteşte-i pe români’’, versuri Adrian Păunescu, melodie cântată de Andrei Păunescu şi întregul public, animat de semnificaţia cântului memorabil,  al regretatului poet, un suflet veşnic viu, rămas printre noi românii,  iubitori de poezie şi cântec.

,,M-am simţit ca acasă, un loc plin de oameni minunaţi şi o atmosferă captivantă’’ spune Mihai Mitrea înainte de a se retrage. Încă un pariu câştigat, mi-am spus, privind oamenii din jur care continuau să comunice între ei, să glumească şi să râdă.
A relatat pentru dv. Claudia Minela

Sorin Teodoriu şi Ştefan Ciobanu
Walter Ghicolescu

Clara Mărgineanu
Andrei Păunescu, Napu
Amelia Stănescu




,,Rapsotree’' -  membri formaţiei de muzică folk, Mihai şi Radu Mitrea (fraţi gemeni), chitară, voce -  Răzvan Băicoianu,
Felix Nicolau

Ştefan Tivodar

Sorin Teodoriu

sursa foto ,,Bocancul Literar''

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Share |