Duminică, 7
octombrie 2012, la Mojo Club Music, gazda evenimentelor cenaclului Pariu pe
Prietenie, a avut loc dublă lansare de carte - Andrei Păunescu şi George
Gîtlan.
Ştefan Ciobanu şi
Alex Turcu deschid evenimentul cultural cu un moment poetic din ,,Zodiacul
cu femei’’ (Regina de la mâna mea)
şi ,,Iobag la patron, iobag la stat’’ (Oameni de zăbavă), lecturi
selectate de Alex Turcu, autor Andrei Păunescu.
Primul momentul muzical ne-a fost dăruit de Eugen Avram , prezentat
de Sorin Teodoriu. Aflăm date
interesante despre unul dintre prietenii parioriorilor, născut în Bucureşti la 11
iunie 1963. Eugen Avram a absolvit ,,Şcoala
de muzică şi arte plastice’’, secţia clarinet-pian. Mai târziu urmează,
timp de 3 ani, cursuri private de chitară clasică. In 1980 îşi înfiinţează
propriul grup folk - ,,Căutătorii’’- cu colegi de la Liceul Matei Basarab, obţine premiul
întâi
la faza naţională inter-licee a festivalului Cântarea României , tot cu
acest grup are şi primele apariţii la TV. Devine student la A.S.E. unde înfiinţează
grupul rock,, Albedo’’, grupul folk ,, Exton’’ şi un grup de satiră şi umor.
Obţine multe premii, iar în perioada 1983 – 1986 are spectacole şi turnee în
toată ţara cu Brigada ASE, alături de grupul ,,Song’’, ‘’Divertis’’. Participă la
,,Nopţile de rock din Costineşti’’, invitat de Andrei Partoș. Organizează
spectacole studenţeşti, baluri de boboci, concursuri de miss.
Eugen Avram este întrebat de publicul din sală care este prima melodie cântată pe scenă şi care au fost criteriile în alegerea frumoaselor domnişoare pentru concursurile de miss. Răspunsurile se găsesc pe TV Bocancul Literar.
Evoluţia folkistului
îşi pune amprenta pe viaţa artistică a acestuia şi în următorii ani. În
1994 are primele apariţii pe scena Folk Club - Casa Eliad; 1995 – Director
artistic la Casa de discuri Alpha Sound, responsabil cu muzica românească.
Proiecte materializate: “Restituiri Folk – vol.1” (s-au vândut peste 500.000 de
unităţi); primul album Elena Cârstea; albume
cu: grupul Karma, Horia Căciulescu, Gina Pătrașcu, Savoy, Gheorghe Gheorghiu
etc. În
1995 piesa “Cântec pentru tine” obţine premiul întâi la Festivalul “Om bun”, în interpretarea lui Cristian Dumitraşcu (în prezent, solist vocal
in formaţia Circa 7).
“Cântec pentru tine” apare, cu acordul autorului, pe o casetă
a grupului ,,Prefix 032’’, ajungând să fie cunoscută mai mult în această
interpretare.
În 2004 – editează albumul ,,Regăsire’’, sub propria egidă, probabil primul album conceput şi realizat exclusiv de un singur om (text şi muzică, aranjament, toate instrumentele, vocile, design CD şi copertă, producţie şi editare).
,,Mi-e dor de tine’’, ‘’Fata pe role’’, ’’Regăsire’’, sunt doar câteva dintre melodiile
interpretate de Eugen Avram.
Urmează lansare de carte,
George Gîtlan cu volumele de
versuri - ,,La lumina gleznei tale’’, volum
cu titlu de donaţie pentru ,,Asociaţia
Mara’s Angels’’ şi ,,Hemoragie în
vers alb’’, editura Contrafort,
Craiova 2012, ambele cărţi fiind dedicate muzei poetului - femeia. După prezentarea succintă
făcută de Claudia Minela, poetul George
Gîtlan şi prietenul său Alexandru Urmeş (VonAl), recită în tandem câteva dintre
poeziile din volumul ,,Hemoragie în vers alb’’, poezii răsplătite cu aplauze, venite din partea doamnelor. Alexandru Urmeş, venit din Constanţa,
moderator şi realizator de emisiuni radio on-line din 1994, a fost primul admirator
al poeziei lui George Gîtlan care a primit cartea ,,hemoragie în vers alb’’ înaintea lansării, volum din cuprinsul căruia versurile au plutit pe
unde radio în casele multor ascultătoare.
Ştefan Ciobanu îl
întreabă pe autor dacă printre invitaţii aflaţi în sală există şi una dintre
muzele care l-au inspirat. Răspunsul lui George Gîtlan a venit rapid şi amuzant: ,,Mai multe...’’. Una dintre alese a
fost tânăra şi frumoasa barmaniţă discretă , căreia poetul i-a scris : ,,acolo
Dumnezeu/ mi te-a tatuat pe tine/
alergând printre mese / iar eu citeam / citeam în pielea ta goală / fiecare
tatuaj / până te-am învăţat pe de rost / n-am ştiut niciodată cum te numeşti /
nici acum nu ştiu însă de fiecare dată / când te văd alergând printre mese /
îmi e de-ajuns să ştiu / că eşti / şi mă bucur de fiecare ceaşcă de cafea / când
mi-o serveşti tu / cu mâinile tale
aripi’’. (Înger cu tatuaje)
Următorul moment
muzical, cuprinzând melodiile ,,Uneori’’ si ,,Visul’’, ne este acordat de Mirela
Tolbaru(voce) şi Corina Scutaru(chitară),
prietene cu poetul, venite special de la Piteşti, pentru lansarea cărţii
acestuia, un gest admirabil. Versurile melodiilor sunt semnate de George Gîtlan .
Clara
Mărgineanu prezintă cele două volume, aparţinând lui Andrei Păunescu, despre care
spunea că -,, îşi tranferă viaţa în scris, cu un talent şi cu un curaj numai de
el ştiute. .. ne-a dăruit două cărţi frumoase : Zodiacul cu Femei şi Iobag
la patron, iobag la stat (publicate la Editura Semne, Fundaţia Constantin),...două
cărţi diferite ca stil şi ca manieră,
două ipostaze ale lui Andrei Păunescu în
care acesta se regăseşte perfect.’’ Clara
Mărgineanu a ales să aducă în
atenţia publicului poemele : ,,Drogări’’-,,un
poem percutant şi frumos’’ - şi ,,Urăsc tatuajele permanente’’, un poem scris în vers alb, al cărui mesaj profund ajunge la cititor,
rezonând cu gândurile acestuia : ,,mi-am deturnat cariera ... am ajuns să am mai mult, dar să
fiu mai puţin...pentru că urăsc
tatuajele permanente ... Şi mă fac vinovat de omisiuni cu circumstanţe agravante’’. ,,Iată câtă explozie de trăire pentru un om care aparent pare că ascunde din fiinţa sa cât poate de
mult, pentru a se dezvălui în versuri ’’
, spune Clara Mărgineanu. A urmat un dialog impresionant între cei doi
prieteni : CM : ,,...este scrisul un exerciţiu de exorcism, Andrei, poţi să-ţi diminuezi, să-ţi anihilezi durerile prin scris?’’ AP: –cine
nu suferă, nu scrie şi cine nu vrea să scape de suferinţă prin scris, cred că face o operă tehnică, o operă de
meşteşug al cuvintelor...’’.
Nae Georgescu,
profesor universitar la jurnalism, facultatea Spiru Haret, coleg cu Andrei
Păunescu, a venit special pentru dubla lansare de carte. Prezenţa acestuia a fost o surpriză pentru autor, precum şi
prezenţa altor folkişti ca Horia Stoican şi Puiu Creţu, cel din urmă interpretând câteva
melodii, amintesc aici pe cea mai
cunoscută şi iubită de consumatorii de muzică folk ,,Tâmplarul priceput’’.
Urmează momentul muzical dăruit de Andrei Păunescu şi prietenii
săi –Ionel Tănase (Tase), tobe şi Vlady
Săteanu, chitară, membri trupei ,,Totuşi’’. Am ascultat melodii de la ritmul dinamic al rock –ului, la ritmul
liniştit al folkului : ,,Ce simplu mi-ar fi dacă nu te-aş iubi’’ ‚’’Te văd chiar când ochii îi închid’’,
o melodie a cărei versuri fac parte din volumul ,,Zodiacul cu femei’’ ,’’Haide
mamă, haidă tată!’’ un cântec din 1987 (versuri Adrian Păunescu) ‚’’ Glasul
gâdelui’’, ’’Amor cubist ’’‚’’Iobag la patron, iobag la stat’’ ,’’Simplă
srisoare de dragoste’’ , reprezintă doar o parte din repertoriul bogat prezentat
de cantautor în recitalul său.
Parodii le folk au constituit momentul
special
al serii, conţinând versuri care
au stârnit hohote de râs în sală, precum
melodia ,, Nebun de cald’’,
parodie după ,,Nebun de alb’’ a lui Emeric Imre.
Au urmat momente de muzică şi poezie, o înlănţuire de
stări, având nuanţe diferite, oferite de Andrei Păunescu. Amintesc poemul ,,Crematoriul cu pretenţii’’, un gând legat de ,,vestimentaţie bărbătească
... boarfele nu merită nimic şi de aceea facem totul pentru ele’’şi ,,haikul’’ -
dăruit prietenului său Daniel Şerban, proaspăt
căsătorit, prin care Andrei Păunescu îi transmite: ,, ne consolăm
între noi/ eu că mă despart/ tu că te însori’’.(este de fapt un senryu, o formă de haiku, scriere cinică, străbătută de sarcasm, devoalând slăbiciunile omenești).
Sorin Teodoriu
transmite salutări de la Nicu Nicuşor,
Walter Ghicolescu si Emilia Dănescu,
mesaje venite pe chatul TV Bocancul Literar.
Impresionant a fost
momentul remember Cenaclul Flacăra, un moment în care au fost amintite nume
mari ca Zoia Alecu, Doru Stănculescu, Maria Gheorghiu, personalităţi invitate la acea ediţie minunată în care Andrei Păunescu şi prietenii
săi speciali au povestit despre Cenaclul Flacăra şi părintele său spiritual Adrian
Păunescu, despre muzica şi poezia acelei perioade. Clara Mărgineanu aduce în
atenţia publicului spiritul folkului,
susţinând că el trebuie transmis mai departe, noii generaţii, printr-o mişcare puternică pe care Andrei Păunescu o numeşte
- ,,Şi totuşi există iubire’’. Întrebat fiind dacă ,,poezia este pentru mase’’,
Andrei Păunescu răspunde, referindu-se
la poezia muzicii folk : ,, tatăl meu a spus odată unui apropiat: ,,un cântec de mase este de mase, dacă-ţi vine
să îl cânţi şi la masă ’’.
Seara se încheie
cu autografe date de autori celor care au venit special pentru lansările de
carte.
7 octombire, o
seară leneşă de toamnă, cu miros de frunze arse, o seară în care iubitorii de
muzică şi poezie s-au întâlnit într-un club, din centrul vechi al oraşului,
care încă mai poartă amprenta întâlnirilor junimii scriitoriceşti a micului Paris de secol nouăsprezece.
,,o să ne amintim
mult timp de această întâlnire’’ (Andrei Păunescu)
Da. Ne vom aminti
cu plăcere de aceste seri care sper să
existe mult timp de acum înainte, pentru că nu trebuie să uităm că ,,totuşi există iubire’, atâta timp cât
poezia şi muzica vor dăinui în timp.